måndag 31 maj 2010

Trappa och Rosa Helena

Nu är trappan klar och invigd. Vill gärna se att det börjar växa runt kanterna på den så den täcks lite av grönska. Behöver också fylla på med jord längs trappen och sand i fogarna.

Lite av växterna i "trapp-rabatten":
Längs med carport-staketet växer en Rosa Helana - Honungsros. Satte den förra våren som en liten pinne. Om den växer lika mycket i sommar så kommer den att täcka hela väggen.

Framför rosen står en schersmin. Fick den av mamma för två år sedan. Men den har stått vid komposten och levt ett tynande liv med fotbollar mm. Den ser ut att ha mycket knoppar och jag vill gärna att den ska växa och bli en liten buske som skärmar av lite mot uteplatsen.

Längre till vänster - tre höstflox som jag fått av T's mamma (tack så mycket!). De är rosa/cerise och blommar på hösten. Hoppas de trivs här. Framför dem malört. Den är mjuk, fluffig och har vackert silvergrå färg. Den hoppas jag ska välla över trappen sedan till sommaren.

Nästa planta (jag kör visst kinesiska varianatern - från höger till vänster) står två pinnar. Det är finlands vita ros som jag fått av mamma. Även de har fått knoppar. Hemma i Dalarna brukar de blomma till midsommar.

Nästa växt vet jag inte vad det är. Även denna har silvergrå blad, växer och blir ca 70-80 cm hög. Fick den av en snäll granne. Någon som vet?

Framför den tre rudbeckia. Har försökt att fröså tidigare, men de levde en tynande tillvaro - nästan på samma ställe som dessa, men försvann och dog bland all gräs som växte i slänten. Nu har de fått lite bättre jord så jag hoppas dessa överlever. Mamma har rudbeckia och jag gillar dem mycket.

Vid spaljen växer en löjtnantshjärta och en funkia. Båda från mamma. Fick en hög när vi flyttade in i huset, och jag har delat och flyttat runt dem.

Spaljen ska täckas av klematis. Har två sorter här - en Diana och en Miss Bateman. Få se hur de ser ut tillsammans...? Det kanske inte blir så bra, då får jag flytta den ena...

Där växer även smultron. Men det är inte mycket kvar av dem. Hararna har kalasat på smultronblad i trädgården. Hoppas de hittar mat även på annat håll nu så de som fortfarande lever får vara kvar. Det är så roligt för barnen att springa runt och plocka smultron under sommaren. Jag får kanske investera i en sex-pack smultronplantor annars. Dessa är frösådda av mig.

Även några nävor har jag stoppat ner där. De har jag flyttat från annat håll. Även dessa gillas av haren, så jag får se om det finns något liv kvar eller om de dör bort...

Japp! Det var den sidan av trapp-rabatten... Pust! Såg också några frösådda/förvildade penséer bakom rosen. Ska bli roligt att ta en ny bild senare på säsongen.

3 kommentarer:

  1. Snyggt, misstänker det kommer se lummigare ut när växterna växt på sig. Får se till att komma på besök senare i sommar och se allt på 'riktigt'! =)

    SvaraRadera
  2. Du får komma snart! Hörde att du skulle till Gotland! Du får fotografera mycket! :-)

    SvaraRadera
  3. Skottland, inte Gotland! =)

    Ska fota som en tok!

    SvaraRadera