lördag 9 januari 2016

Glutenfri granola eller musli

Sedan ett par år tillbaka har jag ätit glutenfritt och dragit ner på mängden laktos.
Jag började med att utesluta allt gluten och alla mjölkprodukter för att testa ifall det gav mig några positiva hälsoeffekter. Efter ett par veckor kunde jag märka att min mage och mina tarmar mådde mycket bättre. 

Jag har efter det fått diagnosen IBS och undviker så kallade fodmaps i maten. Fodmaps är olika sorters kolhydrater som kan ställa till det i vår kropp om den inte är i balans. Både gluten och laktos räknas som fodmaps och jag har märkt att min kropp mår bättre av att utesluta dem så gott det går. På senaste året har jag åter börjat introducera mer laktos men undviker fortfarande gluten i den mån jag kan.

Det jag har saknat mest är bra frukostar. Om du letar efter glutenfri musli så finns det ofta inte så mycket att välja på - och många muslin består mest av havre. Havre är ganska billigt och man använder ofta det för att fylla ut påsarna. 
Jag brukar därför göra egen musli och har testat olika recept. Denna musli kommer att kosta lite mer än den du brukar köpa i affären. Leta gärna efter bra priser på nötter och frön i olika butiker. Eftersom muslin både är mättande och god behöver du inte så mycket av den för att bli nöjd.
Jag har hällt upp min i en fin glasburk som står framme i köket. 

Glutenfri musli

Jag brukar köpa några blandade påsar med nötter och mandlar.

Förslagsvis:

  • 3 små påsar av olika sorters nötter ( tex 1 påse paranötter, 1 påse hasselnötter, 1 påse mandlar) (totalt ca 400-500 gram nötter)
  • 2 dl solrosfrön
  • 2 dl kokosflingor och/eller kokosflarn
  • 1/2 dl kokosolja
  • 2-3 tsk flytande honung 
  • 1-2 msk blandade kryddor (kanel, kardemumma, pepparkakskrydda)

Hacka alla nötterna och mandlar grovt eller häll ner dem i en matberedare med knivar och mixa snabbt. Det får gärna vara lite grova bitar blandade med mindre.

Häll upp allt i en bunke och fyll på med solrosfrön och kokosflingor/kokosflarn. Smält kokosoljan och häll över och blanda väl.
Om du vill så kan du även ringla över lite flytande honung (2-3 tsk) och blanda. Lite räcker långt här.
Krydda med kanel, kardemumma eller varför inte färdigblandad pepparkakskrydda?
Bred ut på bakplåtspapper på en plåt och rosta i ugnen på 225 grader i ett par minuter. Du känner ofta på doften när det är dax att ta ut plåten. Den skall ha fått lite färg.

Prova även med andra nötter och frön; cashew, pecannöt, pumpakärnor, linfrön, sesamfrön mm.
Passa på att kolla ifall du har frön eller nötter i skafferiet som du kan använda upp och blanda i muslin. Den som vill ha mer energi kan också fylla på med russin, hackade fruktbitar osv efter att man rostat muslin.

Jag använder gärna nötter och frön med skalen på. Det finns en massa nyttiga ämnen som du missar ifall du tex köper skalade sesamfrön eller skalade mandlar.
Om du vill och hinner så är det alltid bra att låta frön och nötter ligga i vatten över natten innan du äter dem. En del onyttiga ämnen i dem försvinner nämligen när de groddas. Detta kräver dock mer planering så du både hinner blötlägga, skölja och torka dem innan du gör muslin.

Jag äter muslin med laktosfri yoghurt, havregurt eller laktosfri turkisk yoghurt och hallon eller blåbär.

En riktig Drömfrukost - eller hur!


1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag läste din text om glutenfri granola där du bland annat skriver att gluten är en FODMAP och det är faktiskt inte helt sant. Gluten är ett protein som är helt ofarligt för oss med IBS, men däremot är stärkelsen i vete, korn och råg en FODMAP. Därför behöver man se upp med vissa glutenfria produkter om man vill äta helt FODMAP-fritt, eftersom många glutenfria produkter innehåller vetestärkelse (där man alltså tagit bort glutenet). Bara som ett litet förtydligande. :-)
    Vänliga hälsningar,
    Hanna Sjöström

    SvaraRadera