måndag 17 maj 2010

Myskmadra - Galium odoratum

En ganska oansenlig växt. Den blir bara 5-6 cm hög. Köpte 5 plantor att ha under mitt Magnoliaträd och de har nu spridit sig och börjar snart blomma. Blommarna är som små vita stjärnor som lyser upp hela marken.
Man ska kunna plocka och torka myskmadran. Det sägs att den doftar gott. Det ska jag testa i år nu när jag ser att den verkar trivas. Ser ut som det kommer att finnas gott om myskmadra! Det står på nätet att bladen sitter 8 kring stjälken, men min myskmadra har bara 7 blad...

Det latinska ordet "odor" betyder doft eller lukt. Man kan ju tänka på Odör... Får fylla på med bild när den blommorna syns bättre.

4 kommentarer:

  1. Vad fint ni får det ...är nog snart dags för ett studiebesök - K1

    SvaraRadera
  2. K1: Åh, det är väl dax snart för en träff hos oss! /S

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fint du gör! Både i bloggen och i trädgården. Jättekul att du berättar lite om namnen på olika språk och på latin, och vilka fantastiska foton! Nog för att det är lätt att få fina bilder med dagens kameror, men jag undrar om du inte har lite extra talang för det där. Kanske kan man få en liten myskmadra nästa gång vi ses?
    Kraam! Anna

    SvaraRadera
  4. Tack! *rodnar".. Det är klart du får med dig myskmadra! :-)

    SvaraRadera