torsdag 7 januari 2016

Planering av drömmar i min Bullet Journal

  • Vad vill du hinna göra 2016? 
  • Var vill du vara när året är slut? 
  • Vad vill du ha lärt dig?

Planera är roligt! Själv har jag börjat planera i en så kallad "Bullet Journal" - en sorts samlingskalender.

Jag använder en anteckningsbok med färdignumrerade sidor och ett index - men det fungerar precis lika bra med vilken anteckningsbok som helst.

Han som utvecklat och delat med sig av metoden heter Rydel Carroll och han har skapat en hemsida där man kan lära sig grunderna.
(Bullet Journal - http://bulletjournal.com).

När man väl kommit igång är det ett snabb och enkelt system.
Jag har skapat en "Samling" för saker som jag vill göra i trädgården i vår. Grunden till den kommer från höstens samling som hette "Trädgård hösten 2015". De punkter jag inte hann med eller tyckte passade bättre att göra på våren har jag flyttat över till samlingen "Trädgård Våren 2016".

Samling "Trädgård våren 2016" 

När man har gjort en samling så lägger man upp en hänvisning till var den finns i början av anteckningsboken med sidnummer och samlingens namn. Detta gör att du får ordning och reda bland det som kan kännas rörigt när du skapar samlingarna.
Indexsida med sidnummer och namn på samling

På det här viset kan man blanda "Trädgård våren 2016" med dagliga att-göra-listor, anteckningar om vissa växter man vill kolla upp, böcker att läsa, städscheman, recept osv.

Jag började med min Bullet Journal i maj 2015 och insåg snabbt att detta var ett planeringsverktyg som passade mig som handen i handsken. Jag samlar alla mina idéer, tankar och att-göra-listor på ett och samma ställe och boken ger mig en bra överblick över vad jag gjort och inte gjort under en viss period.

Reflektion är en viktig del i personlig utveckling men det är inte alltid lätt att hitta tiden för det - med Bullet Journal-systemet får man reflektionen "på köpet". Varje dag eller varje vecka migrerar jag över punkter som inte blev gjorda till en ny dag eller vecka. Samtidigt som man gör det får man tänka till ifall punkten fortfarande är aktuell eller inte. Du ser också vad du har gjort och kan funderar över varför vissa punkter blir gjorda medan andra inte blir det.
Jag gjorde även en större migrering och tillbakablick över hösten 2015 samtidigt som jag planerade in 2016 och funderade över vad jag vill fokusera på under året som kommer.

En av punkterna i min "future planning" för 2016 är att jag vill blogga igen efter ett uppehåll. Denna gången inte bara om trädgården utan mer allmänt om pyssel, planering och annat som jag tycker är intressant.

Friheten i min Bullet Journal tilltalar mig. Man kan varva att-göra-punkter med bokningar och anteckningar precis efter sitt eget behov. Många fokuserar på att göra snygga layouter och skriva vackert - men min Bullet Journal är mest ett verktyg för att hjälpa mig att fokusera på rätt saker. Så det estetiska är inte det jag har lagt tyngdpunkten på (just nu i alla fall!).

Är du nyfiken om Bullet Journal är något för dig så tycker jag du skall kolla på sidan som Rydel Carroll har skapat. Kika på exemplen och de videos som är upplagda där  http://bulletjournal.com. Vill du testa mer så är du välkommen till en Facebook-grupp på svenska där vi diskuterar Bullet Journaling och kan man kan ställa frågor och ge varandra tips.
https://www.facebook.com/groups/Bulletjournalsverige/

Det finns också en grupp på G+ om du inte är med på FB. https://plus.google.com/u/0/communities/113237944290867983526

Finns även jättemycket inspiration att hitta om du söker på YouTube eller Pinterest.

Hur ser din dröm för 2016 ut?













2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om facebookgruppen. Nu är jag också med där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen Efwa! Roligt att hitta fler Bullet Journal-användare! :-D

      Radera