onsdag 13 januari 2016

Kapselgarderob

På 70-talet myntades ett begrepp inom fashion-industrin "Capsule Wardrobe" eller kapselgarderob.

Jag sprang på detta när jag ville rensa i min garderob. Stod där framför en stor samling kläder, inköpta vid olika tillfällen och av olika anledningar. Började fundera på hur man skall tänka när man skall rensa bland sina kläder. Vad ska man behålla och vad ska man göra sig av med?


Exempel på en kapselgarderob. Bilden hittad på Pinterest.


Jag tyckte det lät intressant. Kändes som en bra metod för att hitta en fungerande och lagom stor garderob.

Tanken med en kapselgarderob är att du väljer ut en eller ett par neutrala färger för basplagg om byxor, jackor, tröjor, toppar, kjolar, skor och accessoarer. 
Sedan kompletterar du med plagg i en eller två färger. Genom att du har en grundgarderob där allt går att mixa och matcha så får du väldigt många möjliga kombinationer utifrån ett ganska begränsat antal plagg.

Du kan sedan lägga till modeplagg och modefärger för att göra det lite roligare.

Jag har nu under några år haft detta tänket och försökt att hålla mig till ett kapseltänk när jag handlat kläder.

Resultatet:

  • Det är lättare att handla kläder. Jag vet vad jag behöver och kan gå in i en affär och ganska snabbt se ifall de har något i mina färger eller inte.
  • Det är lättare att packa. Eftersom (det mesta) passar ihop är det lätt att välja ut kläder när jag ska ut och resa. 2 underdelar, 4 toppar, skor och accessoarer. Jag behöver bara tänka på hur många plagg jag behöver och ifall de skall vara formella eller mera fritidsanpassade.
  • Det är lättare att klä på sig på morgonen. Eftersom det mesta jag har passar ihop så är det större chans att det som är rent också funkar ihop tillsammans.
  • Jag har färre kläder - men är beredd att betala mer om jag hittar nåt jag gillar och behöver.


Har en sida i min Bullet Journal för kläder som jag behöver komplettera med. På det viset har jag koll på vad som saknas när jag skall handla kläder och minskar risken att komma hem med något som bara blir hängande längst in i garderoben och inte passar med det jag redan äger.


Vill du inventera din garderob?

Det här är min lista med basplagg:

Underdelar (byxor och kjolar)

  • Ett par kostymbyxor
  • Ett par mörka jeans som jag kan ha på jobbet
  • Ett par vardagsjeans att ha hemma
  • En snyggare kjol (i kostym-tyg)
  • En enklare kjol som jag kan ha på jobbet
  • En vardagskjol att ha hemma
Överdelar
  • 1 ljus kortärmad topp
  • 1 mönstrad kortärmad topp
  • 1 ljust linne
  • 1 mörkare linne
  • 1 långärmad mörk topp
  • 1 mörk kofta
  • 1 ljus kofta
  • 1 kofta i färg
Klänning
  • 1 finklänning - (enfärgad i ett lite tunnare tyg)
  • 1 vardagsklänning (mönstrad)
  • 1 vardsgsklänning (enfärgad)
Skor
  • Snygga vardagsskor till jobbet 
  • Pumps
  • Sandaler
  • Slip-ins
Accesoarer
  • Halsduk tjock
  • Halsduk tunn - mönstrad 
  • Scarf tunn - enfärgad
  • Halsband, örhängen, armband - i metall och i färg
Ytterkläder
  • Vinterkappa fin
  • Vinterjacka vardag
  • Tunnare jacka att ha på våren och hösten
  • Mössa, vantar
Tänk vardag i första hand! Jobbar du på kontor (som jag) eller behöver kläderna vara oömma för att du jobbar på ett dagis. Hur går de andra på ditt jobb klädda? Jag tänker att jag gärna vill vara välklädd - men jag vill inte vara överklädd. Om alla andra går i t-shirt och jeans, så blir det konstigt att gå i kostym själv. På kontoret där jag jobbar så är det ganska avslappnad klädstil. Det är inte många som har kostym på sig, utan det är lite mer avslappnad stil. Jag väljer därför att kanske ha kostymbyxor med en mönstrad topp och en enfärgad kofta. 
Det gör att jag känner mig välklädd - men inte för uppklädd för att jag eller andra skall känna sig obekväma. Man kan gärna lägga till en scarf, ett halsband eller en fin klocka som håller ihop klädseln. 

Det finns många sidor på engelska om detta och har sett att det dykt upp fler även på svenska på sista tidern.
Några sidor jag tycker är intressanta är:
  • Into Mind - en metod för att skapa en kapselgardrob (på Engelska)
  • Project 333 - att klara sig på 33 plagg i 3 månader - en utmaning (på Engelska)
  • Minimalisterna - på svenska - ett par som lever minimalistiskt
  • Missussmartypants - på engelska - bra tips kring kläder och stil
  • fabulousafter40 - på engelska - tips på hur du kan klä dig snygg men ändå modernt när du inte längre är tonåring

Har också en favorit vad gäller att rensa och vika kläder - Marie Kondo. Hon har skrivit en bok om hur du effektivt rensar och förvarar dina kläder. Tyvärr finns det inte så mycket information på hennes officiella hemsida. Men du kan kika på länkarna nedan:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar