onsdag 26 maj 2010

Kirgislök - Allium aflatunense

En växt som är jättefin är Allium. Har fem lökar på baksidan och tre på framsidan. Tyvärr har två av framsidans lökar "förolyckats". "Det kan vara en boll", sa sonen och dottern såg rätt skyldig ut när jag frågade om hon hade plockat blommor i rabatterna...

Nåja - lite svinn får man räkna med. Det som är bra med Allium är att råddjur inte gillar dem!

Har däremot observerat ett rikt djurliv i trädgården - förutom fjärilar - som jag vill ha - så har vi haft besök av harar. Jag misstänker starkt att det är en liten söt hare som ätit upp flera av smultronplantorna och spetsmössan. Har siktat ett antal sniglar, larver, daggmaskar, ett par grodor (som sovit i lövhögen brevid komposten över vintern) samt nyinflyttade småfåglar!

Vi har fått hyresgäster i vår fågelholk. Jag och sonen snickrade ihop den förra sommaren - men strax efter midsommar. Så alla småfåglar hade för länge sedan både lagt ägg och sett sina ungar flyga ur boet. Men i år! Jag hoppas barnen inte skrämmer iväg dem utan att de stannar i fågelholken och får ungar.

Det finns ju webkameror man kan ha i en fågelholk. Det hade varit kul! Men det blir nog inget sånt i år. Då hade man nog behövt installera det innan fåglarna börjar bygga....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar