onsdag 26 januari 2011

Kompost

En bild på mina två komposter! En där vi samlar matavfall. Och den andra som min man byggde åt mig förra hösten. Med två avdelningar, där jag kan samla trädgårdsavfall och efterkompostera det vi tömt ut ur matkomposten.


Har målat stödbrädan grön också nu. Man kan ta bort framsidans bräder när man vill tömma komposten. Ser fram emot fin, lucker mull som jag kan fylla på med i mina rabatter nu till våren!

Varmkomposten har funkat bra, men stannade av ett tag över jul och nyår när det var kallt länge. För någon vecka sedan började den sätta igång igen och man såg hur nivån sjönk, men nu är det kallt igen. Hoppas på en vändning igen så inte alla maskar dör av köld. Det som är bra är att det är snö runt som isolerar lite.

Jag gillar verkligen att kompostera. Det känns så bra att det kan bli jord av gamla potatisskal, smörgåsrester och annat. Och mannen gillar att det finns maskar om han vill ut och fiska!

2 kommentarer:

  1. NI har alltså kompost! De ser ju jättefina och smidiga ut i storlek! Spännande!

    SvaraRadera
  2. Vi betalar för varje kilo sopor i soptunnan, så det känns som att sätta in pengar på banken när man tömmer slasken från grönsaksrens och lägger det i komposthinken. Är jättestolt över den fina egenbyggda behållaren. Mannen åkte till järnhandeln och bad de blanda till samma färg som på carporten/förrådet.

    SvaraRadera