tisdag 25 maj 2010

Sibirisk Vallmo - Papaver croceum

Hade med mig dottern till planskolan förra sommaren (det ska böjas i tid - det som krokigt skall bli) och hon älskar att shoppa. Hon kom springande med en planta i vackra färger - vitt, gult och orange i en härligt glad blandning. "Denna ska jag köpa", deklarerade hon. Och eftersom jag gärna vill gynna barnens trädgårdsintresse så var det bara att plocka med sig krukan hem.

Läste sedan på skylten - Sibirisk Vallmo - Papaver Croceum... Hmm... Vart ska denna stå? Trivs i väldränerad jord och kalkälskande. Inte framsidan då. Där försöker jag ju ha mer surjordsväxter för att min Magnolia ska trivas. Och väldränerat med lerjord överallt. Nåja, den fick stå i häcken mot vägen och den verkar ha klarat sig över vintern och visst kom det en blomma redan nu!


Sibirisk vallmo heter "Siperian Unikko" på finska. Unikko - någon som sover/dåsar...  Unikko heter det välkända Marimekko-tyget med stora blommor. Vad tycker ni? Liknar det blomman?
Ganska nära i alla fall! :-)

Vet inte om namnet "unikko" kommer från att vallmofrö användes till att göra opium av och innehåller både morfin och kodein... Eller för att knoppen ser ut att dåsa på sin stjälk...

Vallmo är lätt att så, men fröna är väldigt små.

Poppy heter blomman på Engelska och poppy-seeds är vallmofrön.

1 kommentar: