måndag 25 april 2011

Före-efter bilder på baksidegrävning...

Har grävt bort allt gräs från slänten bakom huset. Det ska bli en stor blomsteräng där i stället, med rosor, salvia, blommor mm.

Så här ser det ut nu... Hittade en stor sten i jorden, den fick komma upp och när jag hade spolat av den så tyckte jag den gjorde sig rätt bra där! Satte en iris bakom den och flyttade några blomsterlökar samt gräslökstuvor kring stenen. Fint att den långa slänten bryts av med något som gör att blicken stannar till lite.

Det ser rätt tomt ut fortfarande, men jag har sått lite fleråriga växter som skall ut i rabatten i juni, och snart kan man direktså ettåriga sommarväxter - de får fylla ut under året. Nästa år räknar jag med att jag kan dela de perennerna jag har och fylla ut med fleråriga växter. Häcken börjar grönska!

Länst bort har jag satt två rosor - 'Louise Bougnet' och 'Moje Hammarberg'. Två rugosa-rosor. Dvs de ska vara tåliga, remonterande, friska och får vackra nypon och härlig höstfärg.
Foto: 23 april 2011

För 1 år sedan i maj såg det ut så här. Muren fanns där men bara en liten smal rabatt och gräsmatta bakom. Häcken ser inte mycket ut för världen...
Foto: 16 maj 2010

På sensommaren var häcken tätare, rabatten full med växter (mest ettåringar och några perenner och någon ogräs (lupiner)) och slänten full med ogräs (vit klöver och gräs). Balanserade i slänten och försökte klippa gräset med trimmer. Varken kul eller snyggt eller enkelt! Så mycket bättre att göra en rabatt av hela slänten! :-D

Foto: 17 juli 2010

Det var rätt mycket jobb med att skära sönder grästuvorna, vända dem med grep, hacka sönder dem, skaka av jorden och sortera bort rötter. Fyllde på med jord från komposten samt ett antal säckar köpejord. Nu har jag det roliga kvar - att planera för vad som ska växa i rabatten!

Jag har en plan om att försöka hålla färgschemat i blålila, purpur och rosa, med inslag av vitt och gult. Några växter med mörka blad - alunrot, astilbe mm. Hittade några perenner som jag hoppas blir bra: Myskmalva, nävor, stäppsalvia, nepeta, temynta mm.

Nu får jag hjälp-bevattna de stackarna så de inte torkar ut innan de rotat sig. Det har ju varit otroligt varm t under Påskhelgen....

1 kommentar:

  1. Wow vilket jobb!!! Duktiga du!!! Påminner lite om det vi gjorde på berget förra året, påbörjade, och jag har fortsatt med under påskhelgen. Många växter blir det och ändå ser det ännu lite klent ut. Kul att få se bilder från förra året också!

    SvaraRadera