söndag 17 april 2011

Spaljé fortsättning

Har snickrat i helgen. Nu står spaljén på rätt plats. Några pinnar kvar och en överliggare. Men jag har hunnit plantera i alla fall! 
Framför spaljén har jag planterat en champagnefärgad variant av New Dawn - Penny Lane heter den. Brevid den en italiensk klematis - "Etoile Violette" - lila stjärna. Jag tror det blir fantastiskt vackert om det lyckas...

Spaljén från andra hållet. Ska fixa till kantstenarna. Helgen räckte inte till riktigt.. 

Har också grävt bort (o-)gräset som växte i slänten. Hann med en del av det...
Här hade jag förut en smal rabatt längs muren och så gräs/ogräs bakom. Nu har jag flyttat muren ca 30-40 cm längre ut, fyllt på med jord från komposten + pås-ko och försökt hitta all rot-ogräs för att kunna plantera växter i slänten i stället.

Planen är att det skall bli en lite "vild" rabatt med tåliga växter som går i purpur med små inslag av vitt, gult och rosa. Mer gult åt vänster och mer åt rosa/rött till höger.  Hittade en rugosa-ros som skall blir purpur-röd. Moje Hammarberg heter den. Den ska bli ca 1,5 meter hög och få vackra nypon till hösten samt vacker höstfärg. Jag hoppas på en lysande gul buske till hösten....

Här ser man Moje Hammarberg - nyplanterad. Den är stickig men har några fina skott på gång. Den blir nog inte 1,5 meter denna sommaren... Ser rätt ynklig ut med sina små korta pinniga grenar. 

Känner mig nöjd med helgen!

2 kommentarer:

  1. Fint fint!! Ser fram emot att få följa utvecklingen i din trädgård och färdigställandet av spaljén.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är färden som är mödan värd... (mer Karin Boye).... :-)

    SvaraRadera