söndag 8 maj 2011

Rhododendron och stigar


Baksideslänten har nu fått tre nykomlingar. Tre rhododendron Yakushimanum. Den variant av rhododendron som trivs i sol. En röd, en rosa och en vit. Än så länge har den röda blommat över och den vita och rosa bara knoppar. Hoppas de kommer att passa ihop! :-)

Kan nästan ingenting om rhododendron - så jag får sätta mig att läsa på hur jag ska sköta om dessa skönheter. Hade en idé att jag i hörnet skulle ha något som är vackert året om, då det hörnet syns inifrån. Så egentligen är höst, vinter och vår - viktigare än hur det ser ut på sommaren. 

Den vita:

Den rosa:



Och en bild av hur det börjar se ut nu i baksideslänten. Har fått dit lite trampstenar som bildar en stig. Fyllde på med täckbark mellan så jag ska kunna gå där även om det är lite blött. Tanken är att växterna snart ska skymma stigen, men att den finns där för mig när jag ska rensa och för barnen att göra små utflykter genom. Hemliga stigar är bra!
'

Har också snyggat till stigen på framsidan med täckbark mellan stenarna. Även denna stig kommer att bli övervuxen nästan framåt hösten.

Här på framsidan börjar nu myskmadran nästan täcka halva rabatten. Jag låter den sprida sig dit den trivs.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar