måndag 9 maj 2011

Bråda dagar...

Oj, så mycket man vill hinna med.
Igår var jag ute och rensade bort frostskadat i rabatterna. Astilben och löjtnantshjärtana låg och nickade.

Klippte bort de skotten som frusit ner. De mjuka stjälkarna har vikt sig på mitten. Även doftschersminen har råkat ut för samma sak.

Andra växter överraskar. Pionen som jag fick av mamma har redan små knoppar.


Pion-skotten är helt bruna. Vad jag kommer ihåg så är de gröna hos min mamma? Men de blir kanske gröna om någon vecka?
Knopparna är stora som lingon ungefär.

En annan fin växt som blommar nu är denna:
Sockblomman har små "hattar". Man får böja sig ner och kika på dem underifrån för att se hur de ser ut.
Nu drömmer jag om regn. Det är torrt i marken och jag får gå och vattna varannan dag för att mina nyplanteringar inte skall vissna ner. Men visst är det skönt med värmen igen efter snöfallet förra veckan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar