onsdag 30 mars 2011

Vårtecken!

Äntligen är våren här!
Har varit ute i trädgården och fotat vårtecken:


Julros (Helleborus). En sån tapper blomma! Den första blomman som blommar på våren. Fick ett tips om  att man ska klippa bort de gamla bladen tidigt på våren. Det ska komma nya blad snart och under tiden får blommorna all uppmärksamhet.


Blåsippa. (Hepatica Nobilis). En hel klunga med blåsippor står här och väntar på att våren ska komma! Man kan redan se att det är små, blå blommor på gång. Åh, också denna är en tapper och tidig blomma. Om ett par dagar tror jag de första slagit ut helt.

Förra våren snickrade jag en fågelholk ihop med sonen. Vår egen konstruktion! Såg en liten blåmes (?) är så dålig på fåglar... Den flög fram till boet och kikade på det. Nu håller jag tummarna för att vi ska få inneboende! Har dock inte städat ur holken sedan förra året.. Undrar om man måste göra det?

Snödroppar.  (Galanthus nivalis). De ser så sköra ut där de vajar i vinden med sina små droppar. I höstas petade jag ner lökar på några olika ställen för att se var de tar sig. Det är slänten vid trappan som dessa växer i.

Magnolian verkar ha överlevt även denna vinter. Blomknopparna börjar svälla. De är som håriga bollar!

Tulpaner? Jag måste erkänna att jag helt glömt bort vad jag planterat här?? Man tror ju man har full koll när man gräver ner lökar på hösten? Men visst ser bladen ut som tulpanblad... Jo, det måste det vara. Hoppas jag. Ett annat hett tips är Allium-blad. Vet att jag suktade efter fler allium till framsidan - hade två förra våren - varan en på något sätt gick av efter att barnen varit i rabatten och lekt... Bättre att ha fler så man kan ta lite svinn! Eller hur!?

2 kommentarer:

  1. Härligt med vår! Fina snödroppar! Kul med fågelholk, håller tummarna att det kommer inneboende, tror inte det borde vara nåt problem med föregående bo, kan ju dock vara bra att tömma ur nån gång. :)

    SvaraRadera
  2. Tack, suger åt mig av berömmet från en sån känd och prisbelönt fotograf som dig! :-) Tack för lugnande besked om fåglarna. Idag vill jag ju inte gå ut heller för det är kallt och regnar. Hoppas på sol till helgen - för då tror jag det slår ut en hel del blommor!

    SvaraRadera