lördag 19 februari 2011

Före-efter bilder på baksideslänten...

Jag har en slänt på baksidan av huset - upp mot vägen. Har planterat en häck där, och byggt en mur, men slänten har dåligt jord, den är tråkig och häcken växer alldeles för långsamt... Den tänkte jag ta tag i bara våren ville komma.

Här vill jag plantera någon buske för att ge lite höjd och insyn. Eftersom det är en infart in till vårt område så kan man inte ha höga buskar direkt vid vägkanten. Det får bli någon växt lite längre in.

Hittade en bild från första sommaren, när vi precis hade rullat ut gräset.
Foto: 2 juni 2008
P och en vän sitter och fikar på en filt och njuter av ha gräsmatta. Jag har planterat ut några små stackars hosta-plantor jag fått av mamma till höger i bilden. Man ser räcket ut mot vägen och några trampstenar som används som genväg/trappa i hörnet. Byggföretaget har fortfarande en brevlåda kvar stående bakom staketet. Sonen har petat in en innebandyklubba i staketfästet. *hi, hii* Har inte sett det förrän nu! :-)

Sedan en bild från 2010.
Foto: 17 juli 2010

Det har precis regnat så allt är grön och fint. Jag har byggt en mur av smågatsten (3 stenar hög) för att hålla kvar jorden bättre och för att få en bättra avgränsning mot gräsmattan. Häcken som jag planterade 2009 har jag klippt ner för att den ska bli tät. Den räcker knappt upp till första delen av räcket. Jag hoppas att den i sommar ska nå upp till översta. Och att den kommer att bli tät och fin!

Har planterat en smal remsa med ettåringar, några perenner (astilbe) från mamma och självsådda vita lupiner. Kring trampstenarna växer timjan. Kanske inte så jättebra, eftersom den drar till sig humlor och bin. Det är lite dumt eftersom barnen springer upp och ner i detta hörnet.

Ungefär där de vita lupinerna växer skulle jag vilja plantera en buske. Vet inte vad det skall bli för sort än. Jorden är inte så bra här, så antingen krävs det jordförbättring eller en buske som tål mycket.

Är det någon som har bra idéer på vad som skulle passa här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar