onsdag 6 januari 2016

New Dawn - klätterros

Ett av nyinköpen 2015 var en klätterros - New Dawn.

Dawn betyder "Gryning" på svenska. Ett fint namn på en av de mest populäraste klätterrosorna.

Min New Dawn fick en plats vid spaljén på baksidan - bredvid altanen. Den ska fungera ända upp till zon 5 och trivs att stå soligt. Spaljén har en bra placering för rosor - den har sol hela dagen så jag hoppas rosen kommer att trivas.

En klätterros som New Dawn skall kunna bli ända upp till 6 meter. Men det beror så klart på ålder och skötsel. Det som är fantastiskt med dessa moderna klätterrosor är att de blommar från midsommar ända fram till hösten. Hittade knoppar på min ros ända tills frosten kom.

En klätterros gillar såklart att få en plats där den syns och får komma till sin rätt - och där den kan få plats att klättra, så en spaljé är en perfekt plats för den.

New Dawn 

Ett tips jag lärt mig är att om man binder rosen så att en inte växer rakt upp utan tvingar grenarna att växa mer horisontellt (eller i Z-form) så kommer den att blomma rikligare. 
I år har den fått växa på höjden - men nästa sommar kommer jag att försiktigt binda den längs med spjälorna på spalten. Jag använder gärna grön hampasnöre för att binda. Jag klipper en bit - ca 30 cm av snöret och  binder runt en spjäla i spaljén och gör sedan en knut så snöret sitter fast i spaljén. Efter det gör jag och så gör jag en lös slinga runt en av grenarna. Det gör att rosen - får en chans att röra på sig. Hampasnöre är dessutom enkel att rensa bort. Bara klippa ner och slänga ner i komposten.


New Dawn och Stjärnflocka (Astrantia Major)

Jag tycker det är fint att plantera något nedanför en klätterros. Både för att skydda rothalsarna men också för att det lätt blir lite kalt nertill annars. Här har jag planerat en stjärnflocka. Stjärnflocka är en riktig farmorsväxt och den blev årets perenn 2005. Om New Dawn är primadonnan så är stjärnflockan kören i operan. Jag har den på flera ställen i trädgården. Tacksam och fin att plocka in i sin sommarbukett. Att hitta bra samplanteringsväxter är både roligt och ibland svårt. 

Stjärnflockan gillar att ha det fuktigt - så se till att du har bra jord! Detta gäller för alla växter så klart.

Jag är extra förtjust i blandningen rosa och lila-blå blommor. Har en klematis som också växer vid denna spalje men den ville den inte riktigt växa i år. Jag hoppas den tar sig sommaren som kommer. Ett alternativ är att plantera en blålila näva under rosen. 

Här nedan en bild på spaljén från några år tillbaka då vi (min man och jag) byggde den. 

Spaljé på gång

Spaljén första året med clematis

Beskärning och skötsel av New Dawn

New Dawn skall beskäras på våren. Du ska vänta till "björkarna har fått musöron". Varför? Jo, då ser du vilja grenar som frusit ner under vintern. Skär bort de grenar som är torra och om du har en klätterros med ett par år på nacken så kan du även passa på att ta bort några av de äldre grenarna. Beskär gärna i lite olika höjder för att behålla en bra form på växten. 

Vintern kan vara jobbig för rosor - så det är alltid bra att lägga lite extra jord runt rötterna på hösten innan frosten kommer. Gärna en liten hög med löv mm också. För att blomma bra vill rosor gärna ha mycket näring. Kogödsel funkar bra. Jag köper gärna några säckar på våren och lägger runt mina rosor. Benmjöl och rosgödsel funkar också bra! 

Fortsätter drömma om vår och rosor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar