torsdag 6 december 2012

Morotslåda - på två olika sätt

En av nöjena med trädgård är att man kan få färska örter och bär till matlagningen.

Ska man odla något i sin radhusträdgård, så satsa på tidiga sorter - sommarmorötter och tidiga äpplen mm. Sådant som man kan gå och plocka och äta av medan man njuter av sommaren.


Såhär grön och lummig var min 'morotslåda'  i Augusti innan de sista morötterna skördades. Och då hade vi gått och ätit morötter ett bra tag innan. 


Det roliga med morötterna var att de fortsatte att växa åt sidan när de började närma sig botten av lådan. Så i princip hade de nog kunnat fortsätta växa ett tag till. 

Annars när jag tänker på morotslåda så är de min mammas finska julmat jag tänker på. Här kommer ett recept som jag ska använda till jul. Inom parantes ifall du vill göra en gluten- och mjölkfri variant av morotslådan, vilket jag kommer att göra.
iMat från Oatley är havrebaserad gräddersättning. Fungerar bra till matlagning om du vill byta ut mjölk eller grädde.

Finsk morotslåda (gluten och mjölkfri)

1,5 dl risgryn (grötris)
0,5 tsk salt
3 dl vatten 
8 dl mjölk (eller 4 dl iMat Oatley + 4 dl vatten) 
500 g morötter
0,5 dl ströbröd (glutenfritt)
1 dl grädde (eller iMat Oatley)
ca 1 tsk salt (max!)
riven muskot
mald ingefära
sirap
vitpeppar
2 st ägg
1 msk smör (mjölkfri - kan uteslutas)



Koka riset i det lättsaltade vattnet ca 10 minuter.

Häll över mjölken och låt småputtra på låg värme i ca 40 minuter tills det blir en risgrynsgröt. 
Skala under tiden morötterna och dela i bitar. Koka i lättsaltat vatten tills de blir mjuka. Häll av vattnet och mosa med potatisstöt eller kör med mixer till en morotsröra. 

Låt ströbrödet svälla i grädden. Blanda allt i gröten - morötter, ströbrödsröran och två lätt uppvispade ägg och krydda. 

Blanda väl. Hit kan du förbereda dagen innan om du vill servera morotslådan nästa dag.

När du ska grädda morotslådan häller du smeten i en stor form eller flera små. Jag brukar använda folieformar om jag ska frysa in lådan och vill kunna värma den i ugnen senare. Smörj formen lätt och häll i smeten. Det är snyggt att pudra över lite ströbröd och göra fina mönster på ovansidan.

Grädda i 175 grader i ca 1 timme eller 150 grader i 1,5 timmar. Personligen tycker jag det blir godare om det står längre tid i svagare värme.

Lådorna går bra att göra i ordning ett par veckor innan jul, frysas in för att sedan tas fram och värmas lagom till julskinkan!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar