tisdag 5 januari 2016

Äntligen Januari - nystart och planering

Januari och augusti har alltid varit en nystart för mig!

I januari är det dax att börja planera för vad som skall hända under året - en helt nytt år - ett oskrivet blad som väntar på att få fyllas med innehåll.

I trädgården vill jag gräva om några rabatter. Det är många växter som vuxit mer än jag tänkte mig när rabatterna planerades och vissa växter har försvunnit efter tuffa vintrar utan snö.

Aroniabär


Vintern är en bra tid för planering. 
Passa på att fundera vad du vill med trädgården - passa på att drömma Gröna Drömmar!

  • Vad gjorde ni i trädgården året innan?
  • Saknade ni något?
  • Vad uppskattades speciellt?
  • Vad vill ni göra i er trädgård?
Vi har en väldigt liten trädgård men den innehåller många funktioner. Detta är de tre funktionerna som uppskattas mest av familjen:
  • Studsmatta - för barnen (etta på listan!). Detta är nog det som utnyttjats mest under sommaren. Barnen älskar den och den används inte bara för att studsa i - utan också till olika sorters lekar, gymnastik-träning (stå på händer, hjula, göra kullerbyttor), boll-lekar och även som en sorts koja. Hittar ofta ett barn med en kompis i studsmattan. De ligger innanför nätet och tittar på molnen och pratar med varandra. 
  • Grill - kommer tvåa. Det är skönt och enkelt att laga mat ute på sommaren. Ta fram kyckling, en bit kött, grönsaker och sätt på grillen. Vi valde gas - mycket för enkelheten. Visst kan jag sakna doften av grillkol - men jag slipper också väntetider på att grillen skall bli varm, grill-os från grillkolen och problemet vad jag skall göra av med askan. 
  • Bärbuskar - Jordgubbar, smultron, blåbär, björnbär, aronia...  Jag har valt bär som blir mogna olika tider. Smultron kommer tidigt, jordgubbarna under högsommaren, blåbären på sensommaren och björnbär och aronia på hösten. Har även rabarber som kan skördas väldigt tidigt på våren eller försommaren. Det är mysigt att kunna gå ut i trädgården och hitta något ätbart. Det räcker med lite - men smaken av solmogna smultron är något som är alldeles speciellt!
Smultron

Vad drömmer du om?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar