fredag 8 januari 2016

Bästa anteckningsboken

Jag vill gärna fortsätta mitt förra inlägg om Bullet Journal (Bujo) med att även berätta om vilken anteckningsbok jag gillar bäst. Detta är mina personliga åsikt och jag har inte betalt för att tycka det.
Vill du testa att börja med bullet journal så tycker jag det funkar bra med vilket anteckningsblock som helst. Samma med format - det beror helt och hållet på hur du använder den som avgör vilket format som är den bästa.

Min första Bujo var en Moleskin och jag gillade den jättemycket. Det har ett lagom stort format och den har mjuka pärmar, ett gummiband som håller ihop boken och en snodd som man placera vid den sidan man vill hitta snabbt.

Men jag bytte till Leuchtturm 1917 i höstas när jag skulle börja min andra Bujo.

 
Moleskin - Leuchtturm

Jag har i bilden ovan lagt min Moleskin och Leuchtturm (som för övrigt betyder fyrtorn) - bredvid och på varandra för att jämföra storleken. Leuchtturm är både högre och bredare. Det kan vara en nackdel om man som jag vill ha med sig den i handväskan. Men jag tycker fördelarna överväger. Beskriver dem nedan. 

I bilden ovan ser du att både Moleskin och Leuchtturm har ett gummiband som håller ihop boken samt ett band som kan användas för att markera sida.


Innehållsförtecking
Det finns en färdig innehållsförteckning i början av Leuchtturm-boken. Att ha en sidhänvisning är en av grunderna i Bujo så det är helt klart ett plus att slippa skapa dessa sidor själv när man startar en ny bok. Jag tycker det är både snyggt och praktiskt att få detta på köpet och veta att boken är förberedd med dessa sidor. 

Etiketter

Du får med ett antal etiketter till din Leuchtturm. Har man flera böcker och kanske till och med använder dem för olika syften så är det snyggt och praktiskt att ha färdiga etiketter. Etiketterna kan användas både på framsidan och på ryggen av boken.


Sidnummer

Boken är numrerad med sidnummer i nedre hörnet. Också en praktisk funktion så att man slipper att göra detta tråkiga arbetet själv. Jag använder ofta hänvisningar till olika sidor inne i min Bujo.

Förutom det ovannämnda så finns det fler fördelar:

  • Gummiband som kan användas för att hålla ihop boken
  • Band för att markera sida. Några har till och med 2 band.
  • En ficka längs bak i boken - som kan användas för att spara på lösa lappar, indexflikar, klistermärken mm
  • 249 numrerade sidor
  • Längst bak finns 8 perforerade sidor. Bra om du vill skriva ner något och riva ut sidan. 
  • 80 grams papper (ink proof) som gör att du kan skriva utan att texten syns på baksidan.
  • Finns som linjerad, rutan, prickad och blank - själv föredrar jag linjerad men många gillar den prickade, många vill ha rutat och blanka sidor är bra om du gillar att rita mycket i din anteckningsbok.
  • 31 rader i den linjerade. Perfekt om man vill använda en sida som månadsöversikt. 31 rader innebär att du får plats med en månad på en sida. När jag använde Moleskin fick jag använda ett helt uppslag för månadsöversikten. 
  • Finns i väldigt många färger. Jag gillar färger och har fler olika. Ibland kommer de ut i specialutgåvor - har bland annat sett dem i guld och silver. 
Det finns tydligen en specialutgåva av Leuchtturm anteckningsboken som är anpassad för bullet journal men den har jag inte sett eller testat. Har bara sett bilder av den på nätet.




Min favoritfärg är helt klart den gröna ovan! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar