onsdag 19 maj 2010

Fjärilar vill jag ha!

I rabatten där mina syrener står har jag planterat den syrenbuddleja. Det är tänkt att när syrenerna blommat över så skall denna ta vid. Sådde också en påse med fjärilsblommor i denna rabatten tillsammans med sonen. Han går och kollar om fröna börjat kika fram. De syns nu om man tittar noga!

Syrenbuddlejan brukar även kallas för Fjärilsbuske - Buddleja davidii 'Black Knight' heter min sort och blommar med mörklila blommar till sensommaren - hösten.


Denna planta trivs i väldränerad jord i soligt läge. Den kan bli upp till 2 meter hög, så jag hoppas den ger lite insynsskydd - både på sommaren och till vintern. Man ska skära ner den till våren då den blommar på årsskotten. Blommar i september.

5 kommentarer:

  1. Skoj om det kommer extra mycket fjärilar, de är luriga att fota, grymt lättskrämda! :)

    SvaraRadera
  2. Grannen hade en anisisop förra sommaren. Det var typ 20-30 fjärilar i den samtidigt. Hoppas på nåt liknande! :-) Du är välkommen med kameran!

    SvaraRadera
  3. Oj, nästan så man skulle investera i en sån där grönsak! Trodde inte de var så uppenbart omtyckta av fjärilar!

    Kan säkert tillbringa en hel dag och fota fjärilar om de kommer finnas i sån mängd. =)

    SvaraRadera
  4. Den här är en favorit - har ett träd i sommarhuset och det är en enormt växtkraft i det. Klipper ner på våren och det växer minst 1 meter under sommaren. Blommar läääänge och det kommer massor av fjärilar.

    Min mamma köpte en liten planta och har på 2-3 år ett TRÄD som ger bra insynsskydd.

    Ser fram emot att få plantera ett eget i nya huset

    SvaraRadera
  5. Ni får hålla tummarna så den klarar vår lerjord. Och de kalla vintrarna. Men jag hoppas att även om grenarna fryser ner så ska själva roten klara sig. Spännade att se hur den tar sig och om det kommer några fjärilar! :-)

    SvaraRadera