onsdag 5 december 2012

Blåbärsrabatten

I april 2012 började jag gräva en ny rabatt! :-) 

Hade en tråkig strimma med gräs - som inte växte bra och som bara var krånglig att köra med gräsklipparen. Här skulle det passa att plantera blåbärsbuskar, tänkte jag!

Barnen tycker allt som jag planterar och som inte går att äta är bortkastat och onödigt. Så jag hade en bra ursäkt att börja gräva - att barnen skulle bli glada! :-)

Började med att gräva bort grässvålen, vända och skaka loss den jord som gick att få loss och sedan jämna ut underlaget.


Här har jag kommit halvvägs. Det är ett hårt jobb att gräva och skaka sönder grästuvor.  Läget är bra för blåbär. Halvskuggigt men luftigt.



Nu är jag nästan klar. Har bara sista delen av ena kanten kvar. Otålig som jag är så har jag redan börjat med nästa moment, testa att lägga ut trampstenar. Tänker mig en stig med trampstenar mitt i rabatten så att man kan gå genom "blåbärsskogen" och komma åt blåbär och smultron på ett bra sätt.

Har jämnat ut jorden och plockat bord de värsta rot-ogräsen.


Har letat fram en massa olika trampstenar i olika form och storlek. Dessa har jag lagt ut som en stig. Uppe i högra hörnet av bilden ser man de nyplanterade blåbärsbuskarna. Jorden har en annan färg för att jag har blandat ut den ursprungliga jorden med ett par säckar rhododendronjord. Blåbär gillar det.



Dottern och en grannflicka testar trampstenarna. Det är roligt att hoppa mellan stenarna och hålla balansen. Blir som en lek! Och det ska finnas många ställen till lek om man har barn och trädgård!

Ynkliga pinnar som skall blir stora blåbärsbuskar. Köpte tre olika sorters buskar. De skall tydligen ge mer skörd om de pollineras av en annan sort. Tyvärr dog en av buskarna under sommaren, men fick en ny buske från handelsträdgården. Kom ihåg att spara kvittot! 


Fram och tillbaka ska man gå! Börjar bli kväll men eftersom det är april och nästan försommar så är det ljuvligt att kunna gå barfota! Tänk att känna solvarma stenar mot små nakna fötter! Det är sommar! 

Maj 2012 - det börjar ta sig! I förgrunden Thalictrum "Elin" - jätteruta. Blomstängeln blir 2-3 meter hög och vajar för vinden. 
Jag hoppas blåbärsbuskarna klarar vintern och till nästa år blir högre och buskigare. De största sorterna av amerikanska blåbär kan bli 2 meter höga. Vet inte om de fryser ner här hos oss - i så fall får jag nog nöja mig med 1 - 1,5 meter.

Juni 2012 - nu är det lummigt! Det börjar likna blåbärsskog. Vi har mycket bollar i trädgården. En bollintresserad son och hans vänner lyckas att fördela bollar i alla mina rabatter. Har man barn skall rabatterna tåla lite slitage - och lite svinn får man alltid räkna med. 

I denna bilden ser man spetsmössa till vänster och alunrot till höger ovanför bollen. Båda har liknande tofsiga blomstänglar. Spetsmössan har mörkare markeringar i bladen - som går igen i alunrotens brunröda bladverk.  Gillar den lite rufsiga och skira stilen de ger en rabatt. 
Längst bort Astilbe. En av mina favoritväxter.

Juli 2012. Det är grönt! Insåg att jag nog planterat lite för tätt på vissa ställen.  
I rabatten till vänster växer förut blåbär även spetsmössa, hosta, löjtnantshjärta, smultron, astilbe, sockblomma och jätteruta "Elin". I den "gamla" delen av rabatten finns tre syrener som jag vill ska bli som små träd med rena stammar och under den Alunrot med brunröda blad. 

Kontrasterna med funkian med vit-grön-stimmiga blad och alunrot med det brunröda gör att rabatten får mer liv tycker jag. Sedan har jag svårt att gallra. Den som gillar att ha det mer stilrent kanske skulle välja två, tre sorter med kontrasterande bladverk. Själv njuter jag av att gå på skattjakt i min trädgård för att se vilken växt som gör sig bäst just denna specifika årstid. 
Det finns en växt för varje tid på året!


Under blåbären växer flera små revande plantor med smultron. Så har man en anledning att smyga fram på trampstenarna och leta efter små söta smultron under hela sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar