söndag 10 januari 2016

Hålla nyårslöftet

Ett nytt år ger möjligheten att utvärdera och reflektera över året som gått och att börja skapa nya drömmar kring det nya året som vi fortfarande bara har framför oss.

Många vill ändra sina vanor men det är inte alltid lätt. Vi ger nyårslöften - men sedan kommer vardagen och vi glömmer bort både vad vi lovade och vi glömmer bort att faktiskt göra de ändringarna som behövs för att skapa de nya vanorna.

Jag tycker att Bullet Journaling är ett jättebra sätt att både skriva ner sina nya mål, bryta ner dem i mindre delar samt regelbundet följa upp hur det går. 

Jag föreslår att du väljer ut en eller två vanor per månad som du vill följa upp. Ett sätt att göra det är att kryssa för i din månadsöversikt när du har lyckats. Jag lägger upp ett exempel nedan.

Uppföljning månadsvana

I min månadsöversikt så har jag valt en vana "Träna armar". Jag har några små hantlar hemma och letade rätt på ett kort och enkelt träningsprogram för att träna axlar och armar som jag körde hemma.
Varje dag som jag hade kört träningen "fick" jag en grön plupp som belöning. Målet var att köra övningarna tre gånger i veckan. 

Är man mer ambitiös och vill följa upp flera vanor varje dag så fungerar inte detta sätter. Då föreslår jag istället att att man skapar en egen sida i sin Bullet Journal för uppföljning av vanor - antingen veckovisa eller månadsvisa. Forskning visar att det tar allt mellan 8 till 28 dagar att skapa en ny vana, så en månad är ofta en tillräckligt lång tid för att utvärdera ifall din nya vana är något du vill fortsätta med eller inte.

Veckovis uppföljning av vanor

Ovan en bild som visar hur jag gjorde för att följa upp mer än en vana under en vecka. Jag hade valt ett antal olika vanor som "Dricka 5 glas vatten", "Gå 8.000 steg", "Ta vitaminer", "Gå och lägga mig innan klocka 23.00", "Yoga", "Gör Mindfullnessövning" osv...
Varje dag jag hade lyckats fick jag en grön plupp, hade jag kommit ganska nära fick jag en gul och om jag hade misslyckats fick jag en röd. Jag gjorde detta under ett antal veckor och kunde efter en tid se om jag hade blivit bättre eller sämre.

Vill du följa upp en hel månad så får du vända på anteckningsboken och göra raderna åt andra hållet. 
Då slipper du skriva raderna varje vecka och får dessutom överblicken över en hel månad.

Fördelarna med att faktiskt följa upp dina vanor är att du ser vilka vanor du har problem med och vilka som var lätta att införa. Det ger dig då värdefull information kring vad du behöver göra i nästa steg.

En av grunderna för ett lyckats förändringsarbete - oavsett om det handlar om att förändra något på arbetet eller i ditt privata liv är att jobba med kontinuerliga förbättringar. Skriver mer om det i morgon då jag tycker att det kräver ett helt eget inlägg. 

Fortsätt Drömma - det mesta går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar