måndag 31 januari 2011

Slottsros - Stockholm

Kommer ni ihåg muminmuggen? Där står muminmamman och vattnar en gul ros. Vi var på Mölnlycke garden center i slutet av jul och letade efter nån växt. Då kom sonen springande och ville att jag skulle dofta på en ros. Det var en vit/limegul, tät ros som doftade underbart. Jag kom på att jag precis hade haft namnsdag - så jag var nog värd att köpa en blomma! :-)

Det blev en ny rabattros/slottsros som heter "Stockholm" Nyhet för 2009 och ska tåla zon IV. Räknas som en medelstor/stor rabattros. Den står nu i hörnet brevid altanen på framsidan.
Foto: 10 oktober 2010

Jag hoppas den klarar av den här kalla vintern vi haft och att den inte fryser nu när det pendlar upp och ner i temperatur. Den blir ca 80 cm hög. Den blommade ända fram till frosten kom i oktober.
Det stod på lappen att den skulle klara regn bra. (ett plus när man bor på Västkusten) och vara frisk. Många rosor har tyvärr anlag för att vara kinkiga och lätt få olika sjukdomar. Så jag håller tummarna för att den klarar sig. Den ska tydligen börja blomma i juli... Uppdatering kommer när jag vet!

Här en miljöbild: har en luktärt som växte på stödet. Har även planterat en klematis som jag hoppas har klarat vintern och som ska klättra på växtstödet till sommeren.
Foto: 10 oktober 2010
Man ser att det är höst här... Aroniahäcken är flammande röd. 80 cm - det borde vara ungefär lika högt som bordet? Jag hoppas den buskar till sig lite mer.

Rabattrosorna skall beskäras på våren (när björkarna får musöron) till 10-15 cm över marken. De vill tydligen även ha rätt mycket näring, men bara fram till midsommar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar